БИСЇДЫ ИЗ СЯТЫМ
До мене в мüй книжный бовт зайшов худощавый, сириднього зросту чоловік, довго розпозировав книгы, а дале пак уздрів притуленный ид склови портрет отця Василія Пронїна, и такый звідать: “Это отец Василий Пронин !?.. Почему он у вас ?..”
Я вповів, ош лично м знав отця Василія, стрічав им ся з ним..
“Как !?.. Вы разговаривали со святым ?!..”.
Мы з тым чоловіком ся пак розговорили. Сам овüн
из Мукачова, спортсмен, займався спортивнов ходьбов,
майстер спорта.
Я му кажу: “Вы живете в Мукачові. Та чому сьте до нього ни пüшли ?”.
“Мне не верилось, что он может меня принять …”.
И менї ся догадало як я ся познакомив из отцьом Василійом Пронїном.
1970-го года я быв на другому курсї французької філології
в Ужгородському универзититї, кой мüй старшый брат Юра, сященник, завüз ня в Мукачüвськый манастырь, де овüн мав мати якыйись розговор из єдным манахом.
Я ни звык быв ся мішати в братовы дїла, и, докüть овüн мав свüй розговор, я ся прохожовав по манастырському дворови, розпозирувучи вшытко.
Ай туйкы брат Юра уйшов у двüр, та каже, ош манах хоче зо мнов говорити. Я ся малинько зачудовав, ош – нашто, айбо м пüшов.
Высокого зросту, повноватый батичко, фест уброслый бородов,
котра го гет-гет старила, у доста тїсноватüв келійи сидїв на гузинькüв постели, и вдянь позирав на мене якымись онь ся світячыма очима, котры го якось чудно молодили..
Я ся поклонив, ги вто має звык у нас у селї:
- Слава Йсусу Христу !
А овüн ми отвітив дуже чистов … французьков бисїдов.
Я ся страшенно зачудовав. Айбо за тоты дись ферталь минут, што держала наша бисїда, овüн так и ни пирийшов на вкрайинську. Лем тоже зачудованому братови, што мовчкы слухав нашу бисїду, подеколи завер дашто по руськы.
Сперву отець Василій, а так манаха звали, зазвідав ня,
ош які молитвы знаву, та ци ся молю рано-вичüр, ци ся хоть бы
у великый пüст сповідаву… После того, як им му отвітив ствердно, пирийшов зо мнов на розговор за лїтературу, бо брат Юра му повів, ош я пишу стихы.
Каже ми отець Василій:
- Ци ни годны бы вы менї дüстати по французькы творы Жоржа Сіменона ?.
А я му кажу:
- Дорогый отче, айбо тото суть – детективы !
На што овüн:
- Кыдьбы вы, молодый чоловіче, знали накüлко є высоков психологична достовірнüсть романüв Жоржа Сіменона,
накüлко точно овüн описує житя днишнього чоловіка, яка глубока релігійна духовнüсть його персонажüв !..
Уповів, обы м му почитав даякі свої стихы. Я из запалом продекламовав два-три… З його боку – ниякого реагованя… Лем каже:
- А ни провбайловали сьте дашто з французького товмачити -переводити !?..
Я му туй такый продекламовав по французькы и по вкрайинськы натовды вже мнов стовмачены “Осїнню спüванку” Поля Верлена
и сонет Шарля Бодлера “Ураг”.
Убявилося, ош отець Василій добре знає творчüсть Верлена,
а за Бодлера уповів, ош тото є єден из май славных католицькых поетüв Франції, а щи посовітовав ми найти творы такых релігійных французькых поетüв гикой Поль Клодель, Шарль Пегі и Анна де Ноай.
Иппен сисї два послїдні имена м чув уд нього у первый раз,
айбо – дякувучи отцю Василію Пронїну ! – ни в послїдный.
На прощаніє благословив нас из братом крестым знаменієм,
и мы собі пüшли.
Дись онь через пüвроку м занüс отцю Василію три зборничкы романüв Жоржа Сіменона: они куртинькі – по 70-80 сторüнок каждый роман.
И впят была курта бисїда. Звідав ня, ош ци знаву историю свого края… Ци знаву тко такый быв Корятович… Я, чесно кажучи, тото знав слабо…
Отець Василій повüх ня в коридор и вказав ми портрет князя Корятовича, й пак довго ми розказовав за Мукачüвськый манастырь…
Пак исьме уйшли на двüр, а там штось газдовав ищи єден манах, дись иппен такых годüв, гикой и сам отець Васлилій,
и каже тому:
- Отче Доримедонте, пойте ся познакомте из писатильом из вашого села, из Осою !
Мене гикой бы вдарило – як тото из нашого села !?..
А тот, сириднього зросту, худоватый манах до ня пудыйшов
та каже:
- Слава Йсусу Христу, родаку! Знаву за тя, знаву !..
Потому ся убявило, ош тото є наш осüйськый чоловік, 1910 года рождения, што в миру ся писав Димитрій Андрішко, а файта йих
у селї мала назывку Кучма… Поправдї ми родак… Манашествує
онь уд 1935 года…
Чесно кажучи, я за нього нигда ни чув. Ай туйкы, по ходу нашої бисїды, отець Василій Пронїн уповів ми щи за єдного славного манаха из Осою – отця Иллариона - Юру Сідларя, 1907 года рождения, манашествовав уд 1930 года, котрый за свою истинну віру православну из 1956-го до кüнця 1960-го годüв удстраждав
у совецькых тюремных лаграх…
Знаву точно, ош архимандрит Доримедонт, родак мüй умер
15 мая 1979 года, и похороненный там такый пиля манастыря. Учиненый му файный памнятник.
А отець Илларион – Юра Сідларь - после тюремных лагрüв нараз дуже тяжко захворів, привезли го домü в нашоє село,
де й умер, и похороненный в Осойи. Сигіняшного реабілїтовали
1991 года.
Тямлю, ош была ярь 1996-го года. Моя жона яла ся дуже пüлло чуствовати, та вдянь хотїла, обы ся над нив помолив отець Василій.
Но, айбо я знав, ош овüн сам тоже вже слабый, та м ся ни осмільовав го кобылловати. Айбо брат мüй Юра якось до нього пудыйшов, та ся договорив, и отець Василій нас приняв…
Товдыя відїв живого отця Василія Пронїна в послїдный раз…
Типирькы я тоже доста часто бываву у Мукачüвському манастыри, захожу вдну, ставу пиля усыпалницї отця Василія,
и – ся молю…
Купив им у манастыри, и стоять у ня на робочому столї чотыри книгы отця Василія Пронїна: “История православной церкви на Закарпатье” и три томы “Собрания трудов”.
Онь типирькы до кüнця яв им осознавати, ош тко тото мене
у манастыри принимав, тко ми удїляв тоты злоті минуты свого безцінного часу, тко ся за ня молив, утпущав ми гріхы и тко благословляв ня !..
Кить ткось изо мнов зачинать говорити за историю нашого дорогого краю – Пüдкарпатської Руси – та я лем кажу:
- Читайте “Историю православной церкви на Закарпатье”
отця Василія Пронїна !.. Єдина книга, де историчеські факты ни поперекручованы – дані об’єктивно, по манашеськы правдиво. Тамкы лем біблїографічных позицій пüвдрага изрьüв, и ухоснована тота литература якмайповно !
Як на роботї, так дома стоять спередо мнов обращикы архимандрита Василя Пронїна.
Позираву на них – думаву за Бога, и – молюся !