ІЗ СЛОВАЦЬКОЇ

 

ШТЕФАН МОРАВЧИК

(1943 р.н.)

 

СТВОРЕННЯ СВІТУ

 

Старий художник востаннє марив

намалювати оцю красу:

блакить небесну… в безводні хмари…

баранців білих… буйну росу…

блеяння… блискіт…

білявка гола…

І тут же – смертні незримі кола…

 

Мене кохаєш?!

А хто ти?

Мука!

Вогонь солодкий – в сльозах кохання,

а в серці чистім – одне бажання:

справді людиною називатися!

 

Маю й сестричку я.

Хто вона?

Праця.

 

БЛАКИТНИЙ ПТАХ

 

Добрий ранок, гостю гір,

мій блакитний пташе!

Полюбив ти з давніх пір

крони, ніби чаші.

Звідси глянеш: по землі

хтось несе безкрило

власні болі

та жалі –

дай же йому сили!

Лиш крило твоє майне,

він розірве пута,

дужо спину розігне

і землі розкутій,

свіжій, сильний, пишно вбраній

мовить: – Добрий ранок!

 

З КИМ

 

З ким повести

життя своє у вічність?

Із полиском снігів минулорічних?

Із вогником купальським мерехтливим?

Чи із гірським джерельцем дзюркотливим?

З людиною міською? Чи з сільською,

живучою, немов гірська рослина?

З тим, хто історією рухає людською?

 

Бо сам я – дим, сльоза, тонка, мов павутина…

Сам для польоту крила не розгорну.

а з ним я непоборний!

 

ВЕЛИКА ВЕДМЕДИЦЯ

 

До сну важкими клониться снопами

те поле, що його трудар у вись підняв,

те поле, над яким дзижчить ще комашня.

«Словацький лан, зарослий будяками»,

став буйно, повнозерно наливатись.

Ах, глянь, – Ведмедиця Велика вже зі сходу

на лан словацький свою витягла підводу,

щоб золотим зерном її до верху засипати!..

А жінка,

а дружинонька,

а мати

промінням радісним осяює обличчя.

Вогнем своїх синів – невтомних трудівничих.

 

ЩО НАЗИВАЄМО ВІТЧИЗНОЮ?

 

Одежу та слова? Чи глибину безмірну,

золоте дно?

Або ж  задиристої дівчинки малюнок?

 

Можливо – дім наш?

Перший квітень!

Народжені у березні козлятка!

Могутня міць мистецька навіть зору їм

не дарувала,

лиш синь і свіжість…

Ось вони гопцюють,

вминаючи копитцями траву зелену,

О, їх життя нікому не підвладні!

 

Що називаємо вітчизною?

 

НЕЙТРОННА БОМБА

 

Вас, найрідніших, ще тривожить годні

фантазії сільських вечірніх піль:

оманні привиди, прояви химородні.

А у моїй душі – нестерпний біль!

Він на чолі гірким ясніє потом,

жагою жаху вжалює поля.

Дівочі ноги, сколоті осотом,

немов жаровня, обпіка земля.

Та в мене ж теж не крила мотиля!

Біжу розпачливо по стежці польовій.

Біжу по стежці спопелілій – сам не свій.

 

Дітки мої! – ви померли…

Губи мої геть пошерхли…

 

А може, й справді жахи мої марні?

Бо ж нова бомба нищить лиш людей

і щебетливе птаство.

Сонцедарне

колосся в полі бомба не торкне.

Зерно зостане ніжне, чисте.

 

А для кого???

Йсусе Христе!

 

 

ЗАПРОШЕННЯ НА ВЕСІЛЛЯ

 

Бери свої чари й заходь

у тишу,

яку я для тебе виснив.

 

Там моя пісня

в шелесті крил.

 

Там золотиста квітка

в сонячній павутіні.

 

То серце моє –

предивна краплина крові.

 

 

Лацо НОВОМЕСЬКИЙ

(1904–1976 рр.)

 

ПРИНЦ ДАНСЬКИЙ

 

Безмежні цвинтарі і жахи непомірні

у вік пробитих черепів і порозстрілюваних мрій

народжують мільйон причин поринути у сумнів прастарий:

бути чи не бути.

 

Жах тих жаских ночей, як цим я сам карався.

вбиває дні мої; коли ж цей сумнів інших мучить нині,

ще моторошніші ті ночи, коли люди безвинні

вагаються – бути чи не бути.

 

Тримаючи в руках їх колови, звестись понад проест могил

і ніжно удихнути в їх миттєвості відвагу,бути задля них,

бути задля них,

бути ними, бути в них, у їх серцях до життя ростити спрагу,

вважаю – ось у чім питання.

 

 

МУДРІСТЬ

 

Є така мудрість:

упасти навколішки перед конклавом

і розкаюватися в блуді, в єресі, в хибах.

 

Краще ж бо стояти навколішках, аніж стояти на вогнищі,

краще ж бо заховати правду в нетрищах душі,

наче в скрині,

а потім знову заявити, що вона все-таки обертається.

 

Є ж бо така мудрість,

товарищу Галілею?!

 

Та мудріший над усіх мудреців, хоробрий, веселий

хлопчик малий кричав, у давніх кричав казках:

– Король же голий, король увесь голісінький! –

хлопчик так голосно кричав, що просто жах!

 

 

АРПАД ТИЖЕР
(1937–1999 рр.)

 

ЖИТНІЙ ОСТРІВ

 

За  будинком дивовижно глухостінним

посеред пустелі трав’яної

чимось розтривожена корова

чи не тим що з сильних пліч будинку

в небо разом з птахами тополя

піднеслась немов злетіти хоче

а чи й тим що ось весна

й мишачі нори

так глибоко попровисали

в землю

миші там пискочучи шукають

простір вічний і безмежний.

 

НА БЕРЕЗІ ПАПЕРОВІМ

 

На паперовім березі стою

та в береги ці вірш не протікає

«На бляшаній гілці птаха…»

незугарно

гілка бляха й синя птаха

не зростуть у ліс бетонний

«Ген одна звичайна птаха

дивоспівом оживляє

юний світ  моєї мами…»

ах знову плач цей білозубий

торкнувся вуст моїх

і я запраг і забажав я самоти

та раптом бачу з полотна Рембрандта

евреї входять в річище просохле

у паперові береги мої

між ребер їх червоно зяють

коштовності чи рани

промінячись як серце у Ісуса

а позад них росте на березі тростина

яку позамість квітки увінчало

моє обличчя

на березі оцьому паперовім

якби я власні вирвав коренів з землі

у грунті б зяяли мої сліди чертвоні.

 

 

З РІДНОГО КРАЮ В РІДНИЙ КРАЙ

 

До скульптури Івана Мештровича «Іов»

(Для виболіли х ніг взуття шукаючи хоч найбідніше

Знайшов ти ранок на порозі ночі)

 

Відгалужена з теперішнього часу

немов стежина

тінь перед Іовом простелилась

а він знесилено сидить

прихований до стежки часу

 

Порепалось бліде його обличчя

втопила темрява розверзнутий до неба рот

обличчя плаче як рукам нелегко

обличчя плаче як ногам нелегко

а в шахті черепній старезним ліфтом

то піднімаються то опускаються страхи

десь двері грюкнули

із грохотом таким же в нього груди зачинились

А руки його дві з обох боків

чіпляються вже в легенях самих

і за повітря

й за життя

Він з рота слово виштовхнув

як затичку

і ось уже висвистує з щілини

безглузда скарга

 

Владико мій ти бачив як втрачав я

мій двір житло моє

і пасовиська

дрантя вошиве

а було ж я тріпотів мов прапор

замірів своїх вітчизни смерті

й знали мене всі

а тепер моє нікчемне існування

лиш твоїми можна пальцями відчути

та із тіла просвистіла

скарга найостанніша

й оцту великі краплі

замжичили із голубих небес

 

Сидить Іов

між стінами страждань

у ямі тіла власного чужий

й висвічує крізь нього

мертв’як співучий

 

(О як далеко мусить ти іти

аби себе в цім камені побачить

ти рідним краєм йшов у рідний край новий

о як багато він тепер і може й значить)

Ах, так, це – ти.

Ти знаєш звідки йдеш. Й куди тебе звуть знаєш.

А це ж – усе. Бо сльози чистоти

на темному обличчі мало значать

Багато, а чи мало?

Що вповіш?

Що діти перед сном

Нестримно так торкнутися бажають

бодай лиш пальчиками тіла мами.

Для них і кінчик пальця – рідний край

і сновидіння їхні – дійсність.

Попозирайте мüй

старый сайт:
http://gafya.narod.ru/

Дзеркало сайта

http://petrovtsiy.ltd.ua/

Tegs:

русинськи русинські співанки писни пісні фигли колядки, іван петровцій, вірші петровція, іван петровцій біографія, русины народ, закарпатские русины, русины на украине, становище русинів у галичині, галицкие русины, карпатские русины, русины фото, русинське радіо, русины, русини, русинська мова, русинский язык, русинська нація, русинська музика, русинська родина, русинськi співанкы, русинськi стихы, русинська правда, русинская литература, русинська література, русинская поэзия, русинська поезія